Η Ελλάδα Δεν Πρέπει να Μείνει Πίσω: Η Σήραγγα Brenner και ο Νέος Οικονομικός Άξονας της Ευρώπης

 Η Ελλάδα Δεν Πρέπει να Μείνει Πίσω: Η Σήραγγα Brenner και ο Νέος Οικονομικός Άξονας της Ευρώπης

Η Ευρώπη αναδιαμορφώνει τον οικονομικό της χάρτη — και η Ελλάδα κινδυνεύει για ακόμη μια φορά να μείνει στο περιθώριο.
Στις 18 Σεπτεμβρίου 2025, οι Ευρωπαίοι ηγέτες γιόρτασαν την ολοκλήρωση της τελικής διάνοιξης της Σήραγγας Brenner, της μελλοντικά μεγαλύτερης υπόγειας σιδηροδρομικής σήραγγας στον κόσμο, που θα συνδέει την Αυστρία με την Ιταλία μέσω των Άλπεων.
Ένα έργο ύψους 8,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής στρατηγικής για τη μεταφορά εμπορευμάτων από τους δρόμους στις ράγες, με στόχο τη μείωση της ρύπανσης και την ενίσχυση του διασυνοριακού εμπορίου.

Το ορόσημο αυτό, όσο ιστορικό κι αν είναι για την υπόλοιπη Ευρώπη, αναδεικνύει μια σκληρή πραγματικότητα:
Η Ελλάδα δεν συμμετέχει σε αυτόν τον νέο άξονα προόδου.
Την ώρα που η Κεντρική Ευρώπη ενισχύει τη διασύνδεση των υποδομών της, η Αθήνα εξακολουθεί να στερείται ενός συνεκτικού, μακροπρόθεσμου σχεδίου για τη σιδηροδρομική και εμπορική της ανασυγκρότηση — το είδος των επενδύσεων που θα καθορίσουν την Ευρώπη του αύριο.

Η Νέα Ραχοκοκαλιά της Ευρώπης — Χωρίς την Ελλάδα

Η Σήραγγα Brenner θα ενώσει τα βιομηχανικά κέντρα της Γερμανίας, της Αυστρίας και της Βόρειας Ιταλίας, δημιουργώντας έναν γρήγορο και αποδοτικό εμπορικό διάδρομο από τη Βόρεια Θάλασσα έως τη Μεσόγειο.
Τα φορτία που μέχρι σήμερα χρειάζονταν ώρες για να περάσουν τις Άλπεις, σύντομα θα το κάνουν σε λίγα λεπτά, μειώνοντας το κόστος, τους ρύπους και τον χρόνο μεταφοράς.

Όμως αυτός ο νέος “ευρωπαϊκός κορμός” σταματάει στη Βόρεια Ιταλία.
Από εκεί, τα εμπορεύματα θα ρέουν προς τα λιμάνια της Γένοβας και της Τεργέστης — όχι προς τον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη ή την Αλεξανδρούπολη.
Ενώ οι εταίροι μας ανοίγουν δρόμους κάτω από τα βουνά για να ενώσουν τις οικονομίες τους, η Ελλάδα παραμένει αποκομμένη, παρακολουθώντας την οικονομική γεωγραφία της Ευρώπης να μετατοπίζεται δυτικά.

Αυτό δεν είναι απλώς συμβολικό. Είναι οικονομικά καθοριστικό.
Κάθε μεγάλος διάδρομος μεταφορών φέρνει μαζί του επενδύσεις δισεκατομμυρίων, δημιουργεί κόμβους logistics, βιομηχανικές επεκτάσεις και νέες θέσεις εργασίας.
Αν η Ελλάδα παραμείνει έξω από αυτά τα δίκτυα, κινδυνεύει να χάσει ανταγωνιστικότητα, διεθνή ρόλο και εισοδήματα.

⚙️Η Χαμένη Ευκαιρία και η Εθνική Ευθύνη

Το ελληνικό κράτος διαχρονικά υποεπενδύει στις στρατηγικές υποδομές που συνδέουν τη χώρα με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Ενώ οι αυτοκινητόδρομοι και τα λιμάνια έχουν βελτιωθεί, το σιδηροδρομικό δίκτυο παραμένει απαρχαιωμένο, επικίνδυνο και κατακερματισμένο — κάτι που επιβεβαιώθηκε με τραγικό τρόπο τα τελευταία χρόνια.

Την ίδια στιγμή, η Ευρωπαϊκή Ένωση διοχετεύει τεράστιους πόρους μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, το Green Deal και τα προγράμματα TEN-T για βιώσιμες μεταφορές.
Κι όμως, η Ελλάδα δεν αξιοποιεί στο έπακρο αυτές τις ευκαιρίες.
Αν δεν κινηθούμε άμεσα, το ευρωπαϊκό εμπόριο θα μας προσπεράσει, και τα οφέλη των νέων εμπορικών διαδρόμων θα κατευθυνθούν αλλού.

Μια Νέα Εθνική Στρατηγική για τις Υποδομές

Το κόμμα μας προτείνει μια Εθνική Στρατηγική Διασύνδεσης και Παραγωγικής Ανάκαμψης, με πέντε βασικούς πυλώνες:

Ενσωμάτωση στο Ευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό Δίκτυο – Δημιουργία ταχείας σιδηροδρομικής σύνδεσης από τη Θεσσαλονίκη και τη Λάρισα έως τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.

Εκσυγχρονισμός των Υποδομών – Επένδυση σε ασφάλεια, αυτοματοποίηση και έξυπνα logistics, ώστε να προληφθούν μελλοντικά δυστυχήματα.

Αξιοποίηση Ευρωπαϊκών Πόρων – Κατεύθυνση κονδυλίων της ΕΕ σε παραγωγικά έργα υποδομών αντί για προσωρινές επιδοτήσεις.

Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα – Προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων σε μεγάλα έργα μεταφορών και ενέργειας.

Πράσινη Μετάβαση – Αντικατάσταση των βαρέων οδικών μεταφορών με ηλεκτροκίνητους σιδηρόδρομους, εναρμονισμένους με τους περιβαλλοντικούς στόχους της Ευρώπης.

Η Ελλάδα Πρέπει να Επιλέξει το Μέλλον

Η Σήραγγα Brenner δεν είναι απλώς ένα τεχνικό έργο — είναι το σύμβολο της νέας Ευρώπης.
Αν η χώρα μας συνεχίσει να στηρίζεται αποκλειστικά στον τουρισμό και στις υπηρεσίες, χωρίς να επενδύει σε παραγωγή και συνδεσιμότητα, τότε θα βρεθούμε εκτός του ευρωπαϊκού μέλλοντος.

Η επιλογή είναι δική μας:
Να είμαστε θεατές ή πρωταγωνιστές στην Ευρώπη του αύριο.
Η Ελλάδα πρέπει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, να σχεδιάσει, να επενδύσει και να διεκδικήσει τη θέση που της αξίζει.
Γιατί μια χώρα που μένει έξω από τις υποδομές του μέλλοντος, μένει έξω και από το ίδιο το μέλλον.

πηγη:https://www.reuters.com/world/historic-tunnel-created-under-alps-connect-italy-austria-2025-09-18/?utm_campaign=trueAnthem%3A+Trending+Content&utm_medium=trueAnthem&utm_source=facebook&fbclid=IwY2xjawNUhPxleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETFmdTlYTGpQVjRTMkVGdXpSAR4QvtuhluXTuurXrVTUwoRu-STv8zCQ5Cowl13xx4Zr_2HJ1ahOeQjOlCqAPA_aem_XhyRtk6YvX3-H9N3iO3lWw



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΗΣ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙAΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ